Friday, June 28, 2013

SEVERITATE SAU INDULGENTA?

SEVERITATE SAU INDULGENTA? Intr-adevar ,un semn de intrebare in procesul metodelor si tehnicilor de invatare eficienta folosite de dascali pentru asi motiva elevii sa acorde importanta procesului instructiv-educativ desfasurat in scoli,in genere. Doi poli opusi,doua cuvinte antonime,par sa strabata ca un fir rosu intreg domeniul proceselor si tehnicilor de invatare eficienta.Asupra lor ma voi opri in continuare,mizand pe sublinierea puntelor tari si punctelor slabe ale acestor doua concepte:severitate si indulgent,pentru ca la final,sa las loc interpretarilor. SEVERITATEA-PUNCTE TARI- Severitatea este buna atunci cand aceasta presupune o consecventa a relatiei profesor-elev,de exemplu ,atunci cand ea are la baza respectul reciproc.In alta ordine de idei,severitatea este benefica doar atunci cand nu are repercursiuni nefaste asupra psihicului elevului,repercursiuni care pot afecta procesul instructiv-educativ si trebuie subliniat faptul ca aceste caracteristici merg mai mult la copiii asa-zis puternici psihic,insa nu au aceeasi eficacitate pentru copiii sensibili. SEVERITATEA-PUNCTE SLABE- Amintind de copiii sensibili ,se face trecerea la punctele slabe ale conceptului de severitate si anume,severitatea,asa cum am spus poate afecta atat procesul instructiv-educativ ,cat si intreg parcursul vietii scolare al unui elev ,provocandu-I inhibitii si atitudine de repulsie atat fata de profesor,cat si de scoala,deci caracteristica punctelor slabe ale severitatii ar fi aceea ca produce inhibitii si atitudine de repulsie. INDULGENTA-PUNCTE TARI- Vorbind de indulgent,in cadrul scolii,personal consider ca,indulgent este benefica procesului instructiv-educativ in sensul ca aceasta creeaza o atmosfera de lucru detasata ,fara stress,emotii,inhibitii,atmosfera ce il va ajuta pe copil sa-si insuseasca notiunile cu drag,nu din necesitatea dictate de teroarea severitatii. De asemenea ,indulgenta permite profesorului care o practica,sa se apropie de universul sufletului de elev,care pana la urma nu este decat un copil,care este intr-un continuu proces de dezvoltare,maturizare,formare de caracter si personalitate,caci este bine stiut faptul ca pentru a se putea dezvolta armonios ,personalitatea unui copil trebuie sa dispuna de o atmosfera propice ,nu de una plina de teroare.Aceastea ar fi,in ansamblu,caracteristicile principale ale indulgentei practicate in scoala,dar…exista un dar,totusi… INDULGENTA-PUNCTE SLABE- Asa cum oamenii,sunt diferiti intre ei ,si elevii sunt diferiti in functie de temperament si de caracter,,indulgenta avand astfel si puncte slabe ,in sensul ca exista si elevi care profita de buna intentie a profesorilor ,tratand acest lucru,dintr-o perspective nu tocmai favorabila insusirii corespunzatoare de notiuni ,perspective care presupune printer altele,atitudine batjocoritoare fata de profesorului indulgent ,afirmarea sinelui sau a propriei personalitati,cu tenta narcisista si neacceptarea altor puncte de vedere decat cele proprii. CONCLUZIILE ANALIZEI COMPARATIVE Prin urmare,reflectand la cele prezentate,se pune intrebarea:SEVERITATE SAU INDULGENTA IN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV? Pentru a putea clarifica aceasta chestiune,cred ca profesorii trebuie sa dispuna de o buna cunoastere a elevilor,sa fie buni psihologi,cu alte cuvinte,pentru a putea actiona cu indulgent sau severitate ,in functie de ceea ce se potriveste unui elev mai bine,intr-o anumita perioada din viata de elev ,sau intr-un anumit moment ,caci exista si momente ,si perioade de viata in care trebuie sa actionam cu indulgenta sau cu severitate pentru a motiva un elev sa adopte un comportament specific statutului

No comments:

Post a Comment