Thursday, April 12, 2012

LA GRANITA DINTRE ADICTIE SI AVANTAJELE UTILIZARII CALCULATORULUI.STUDIU COMPARATIV.

CE SE PETRECE REALMENTE LA GRANITA DINTRE ADICTIE SI AVANTAJELE UTILIZARII CALCULATORULUI?MI-AM PROPUS SA ANALIZEZ ,COMPARATIV,SITUATIILE ADICTIVE,IN CAZUL NOSTRU,CA URMARE A DEPENDENTEI DE CALCULATOR SI AVANTAJELE UTILIZARII CALCULATORULUI.DE LA BUN INCEPUT,VOI INCERCA SA RELIEFEZ,PERICOLUL,CARE SE NASTE,PUR SI SIMPLU,DIN SIMPLA INCREDINTARE CA TEORIA AVANTAJELOR UTILIZARII CALCULATORULUI ESTE LITERA DE EVANGHELIESI CA DINCOLO DE EA,NU MAI EXISTA EXCEPTII CARE O CONTRAZIC.PENTRU A-MI ARGUMENTA PUNCTUL DE VEDERE,AM CERUT UNOR SUBIECTI,ELEVI,SA RASPUNDA UNOR INTREBARI,PE CARE LE-AM GRUPAT SUB FORMA UNUI CHESTIONAR,CU INTREBARI SI RASPUNSURI.CHESTIONARUL SE INTITULEAZA:CALCULATORUL,SURSA DE INFORMARE SAU DELECTARE?FAC PRECIZAREA CA AM ALES ACEST TITLU IN IDEEA CA SURSA DE INFORMARE,POATE FI PRIVITA,CA UN AVANTAJ AL UTILIZARII CALCULATORULUI,IAR CEA DE DELECTARE,SE POATE TRANSFORMA IN ADICTIE,ATUNCI CAND PIERDEM CONTROLUL ASUPRA EI.DEASEMENEA INTREG CHESTIONARUL PARE SA STRABATA ACEASTA IDEE.DECI,CHESTIONARUL PROPRIU-ZIS ESTE:1CU AJUTORUL CALCULATORULUI,POT:A.SA IMI LARGESC ORIZONTUL DE CUNOASTEREB.SA IMI PETREC UN TIMP DELECTANDU-MA.2.CALCULATORUL MA AJUTA SA:A,IMI COMPLETEZ CARENTELE INTR-UN ANUMIT DOMENIU SAU ANUMITE DOMENII.B.SA NU MA PLICTISESC.3.DATORITA CALCULATORULUI:A.AM DESCOPERIT LUCRURI NECUNOSCUTE INCA.B.AM RENUNTAT LA ANUMITE ACTIVITATI IN FAVOAREA PLACERII PRODUSE DE EL.4.CU AJUTORUL CALCULATORULUI:A.AM INVATAT FARA PROFESOR.B.AM INVINS TRISTETEA SI DEPRESIA.5.FARA CALCULATOR:M-AS INTOARCE LA SURSELE DE INFORMATII DIN ANII 70.B.MI-AR FI FOARTE GREU.6.DACA AR FI SA ALEGI,INTRE CALCULATOR SI O COLECTIE DE CARTI,CE AI ALEGE?A.CALCULATORUL.B.COLECTIA DE CARTI.
7.TIMPUL PE CARE IL PETREC IN FATA CALCULATORULUI PE ZI,ESTE:A.O ORA SAU DOUA.B.MAI MULT DE CINCI ORE.REZULTATELE CHESTIONARULUI,REALIZAT PE UN ESANTION DE 20 DE ELEVI:1A-5;1B-15.2A-3;2B-17.3A-10;3B-10.4A-2;4B-18.5A-7;5B-13.6A-19;6B-1.7A-10;7B-1O.SE OBSERVA DIN ACESTE REZULTATE CA DEPENDENTA DE CALCULATOR ISI FACE SIMTITA PREZENTA SUB DIVERSE FORME DE MANIFESTARE,FIE CA ESTE VORBA DE DELECTARE,DE SIMTIREA UNEI SITUATII DE GREU,IN LIPSA CALCULATORULUISAU DE ALUNGAREA STARII DE PLICTISEALA SAU DE TRISTETE.DESIGUR CA INTRE ACESTE STARI DE DEPENDENTA ESTE TOTUSI UN DRUM,DRUM CARE DACA NU ESTE PARCURS CU APORTUL CONSTIENT AL PERICOLULUI ,DE LA CAPATUL LUI,EXISTA RISCUL APARITIEI ADICTIEI.VOI INCERCA IN CONTINUARE,SA COMPAR,CELE DOUA NOTIUNI,ENUNTATE IN TITLU ,CEA DE AVANTAJ AL UTILIZARII CALCULATORULUI SI CEA DE ADICTIE,REFERINDU-MA STRICT,DECI LIMITAT,LA CEEA CE AM VRUT SA SURPRIND IN CHESTIONAR.1.este drept si de oricine recunoscut,cu ajutorul calculatorului,ne largim orizontul de cunoastere,fapt pozitiv,in procesul de achizitionare de cunostinte,in special la elevi.Acest proces trebuie sa fie totusi cumpatat ,in sensul ca achizitionarea cunostiintelor,nu trebuie sa aiba drept sursa numai calculatorul,ci si alte surse,spre exemplu,cartile,tratatele din biblioteca,etc.Sa recunoastem faptul ca atunci cand un referat este luat dupa internet,el nu are o valoare autentica si originala,ca atunci cand elevul il gandeste singur.Facand legatura cu cea de-a doua varianta de raspuns ,de la prima intrebare sau problema ridicata de chestionar ,delectarea se resimte atunci cand procesul cautarii informatiilor ,pentru a fi valorificate se transforma intr-un proces simplist care poate produce dependenta,in sensul ca elevul este linistit ca va gasi pe internet referatul care il intereseaza.Aici dependenta si situatia adictiva se manifesta ca o stare repetitiva,elevul resimtind nevoia sa se intoarca la calculator ,sa isi ia referatul gata facut,decat sa il gandeasca singur.Toata aceasta explicatie a fost doar un exemplu edificator ,din multitudinea de exemple in acest sens,la care am recurs pentru a-mi explicita punctul de vedere.Sa vedem acum ce se intampla la granita dintre cele doua ,respectiv dintre procesul de largire a orizontului de cunoastere si adictie.S-ar spune ca o explicitare a ceea ce se intampla la aceasta asa zisa-granita-am formulat-o mai sus ,cu unele omisiuni,si anume este vorba despre confuzia care se poate crea intre delectarea produsa de largirea orizontului de cunoastere si delectarea in sine.Diferenta dintre cele doua consta in faptul ca in primul tip de delectare putem vorbi de o delectare a intelectului ,cognitiva chiar,in cel de al doilea tip de delectare ,adica delectarea propriu-zisa ,ne centram mai mult pe delectarea spiritului decat a intelectului.Intrebarea care se pune este urmatoarea:unde avem de-a face cu situatia adictiva?si raspunsul meu este urmatorul:situatia adictiva se manifesta si la nivel de intelect si la nivel de spirit,riscul aparitiei ei reprezentandu-l gradul de constientizare al subiectului ,care traieste astfel de stari,de limita pe care o va pune acestor doua tipuri de delectare.Cand vorbesc de limita ma refer la numarul de ore dedicate acestor doua tipuri de delectare.deci,la granita dintre procesul de largire a orizontului de cunoastere si adictie ,ar sta limita,ca un rezultat implicit al constientizarii pericolului caderii in adictie.Atunci cand nu putem trasa aceasta limita ,desi constientizam pericolul,vorbim deja de situatia adictiva.Cea de a doua problema ridicata de chestionar ,vine sa trateze intr-o maniera similara ,raportul dintre sursa de informatie privita ca un avantaj al utilizarii calculatorului si delectare ,delectarea luand de aceasta data forma alungarii plictiselii.Iata,ca deja am pus punctul pe i ,cum se spune atunci cand vorbim de alungarea plictiselii in legatura cu adictia,in cazul nostru ,calculatorul fiind cel care ne scoate din plictis.In aceasta situatie dependenta de calculator isi face simtita prezenta ,daca calculatorul ocupa locul principal in ordinea lucrurilor care ne scot din starea de plictiseala.Existenta posibilitatii ca starea de plictiseala sa fie alungata in primul rand cu ajutorul calculatorului creste daca ne raportam la interesele ,pasiunile si preocuparile care pot fi mai usor satisfacute cu ajutorul calculatorului,decat prin alte mijloace ,iar acest fapt,realitatea l-a confirmat si il confirma.Daca pentru unii ,calculatorul inseamna completarea carentelor intr-un anumit domeniu ,pentru unii este calea de a alunga plictiseala.Toate bune,daca nu ar exista pericolul caderii in adictie.Sa vedem unde:sa luam,spre exemplu,urmatorul caz:subiectulA isi completeaza carentele cu ajutorul calculatorului ,aceasta stare de completare a carentelor ,constituind si o modalitate de umplere a timpului,dar si o reala simplificare a muncii sale ,nemafiind nevoie de exemplu,de citirea unei carti,,pentru a realiza caracterizarea unui personaj.Ei bine,situatia adictiva se manifesta atunci cand comoditatea ne indreapta inspre calculator ,nu inspre biblioteca.Intrebarea numarul 3 vine sa sondeze legatura pe care utilizarea calculatorului o are cu lucrurile inca necunoscute si placerea de a utiliza calculatorul.De la lucrurile necunoscute si placerea de a utiliza calculatorul si situatia adictiva ,nu este decat un pas ,usor de trecut si anume:este bine stiut faptul ca lucrurile necunoscute starnesc curiozitatea ,curiozitatea se cere a fi satisfacuta,mai ales daca stim ca exista sursa care sa ne satisfaca aceasta curiozitate.,deci,alegand sa satisfacem curiozitatea cu ajutorul calculatorului ,alegem,de fapt,riscul,ca aceasta curiozitate sa ne domine ,sa puna stapanire pe noi,pentru ca la calculator avem posibilitatea de a descoperi foarte multe lucruri noi si astfel,ne putem pierde autocontrolul in gestionarea unor situatii,care cer,totusi,o limita.Pentru a fi mai explicita,voi uza de urmatoarea formulare:nu ma pot controla la gandul ca pe calculator gasesc lucruri noi si interesante,ma duc chiar acum sa le descopar!Problematica numarul patru a chestionarului ,ne prezinta de fapt,doua avantaje ale utilizarii calculatorului ,dintre care una reprezinta pericolul caderii in adictie ,anume aceea conform careia am invins tristetea si depresia.Cum?Pai,sa ne gandim la ceea ce inseamna amintirea unui fapt placut ,inseamna o imagine mentala frumoasa ,placuta,atat intelectului,cat si spiritului.Neplacut este doar faptul ca noi nu ne dorim sa traim din amintiri ,ca vrem ca viata noastra sa nu fie doar trecut frumos,ci si prezent frumos si viitor pe masura.In aceasta idee ,vrem ca amintirile placute ,sa se transforme in realitati prezente si viitoare.Facand referinta la situatia de fata ,aceea ca calculatorul a fost remediul la tristete si depresie ,avem tendinta de a ne intoarce cu gandul la el,ca la un salvator.Acest gand frumos poate da nastere situatiei adictive ,in urmatorul sens:amintirile frumoase pot da nastere dependentei de ele ,mai mult decat atat,factorul care le-a declansat,in cazul nostru calculatorul,la care ne vom intoarce cu placere,ori de cate ori,vom avea ocazia.Cu problematica numarul 5 ,se deschide o alta arie de discutie ,anume aceea a contextului anilor de care vorbim.Pentru a ne raporta la analiza noastra ,trebuie sa luam in calcul si acest context,deoarece,daca as fi chestionat niste elevi din anii 50-70 din tara noasta,in mod normal,altele ar fi fost raspunsurile ,numai daca ne gandim la faptul ca atunci nu aveau acces la calculator prin scolile romanesti.Faptul ca un numar considerabil de elevi chestionati ,au ales sa raspunda,ca le-ar fi foarte greau fara calculator ,ne arata dificultatea pe care ei o intampina in adaptarea la contextul anilor 1950-1970,in cazul nostru,fara calculator.Intre acest gen de inadaptare si situatia adictiva exista o stransa legatura ,legatura care reese din faptul ca intre cele doua lumi ,aceea a anilor 1950-1970 din Romania si cea prezenta ,exista granita aceasta a inadaptarii.,care nu este altceva decat situatia adictiva care se creeaza Pentru a fi mai explicita voi uza de urmatoarea explicatie:atunci cand imi este greu sa ma adaptez unei alte lumi sau conditii ,inseamna ca de fapt sunt dependenta de lumea sau conditia de la care am plecat.,de vreme ce noul,nu ma incanta deloc.Faptul ca am ales sa folosesc in acest chestionar ,intoarcerea la sursele de informatii din anii 1950-1970 ,in lipsa calculatorului,a fost pentru a sublinia inca o data,inadaptarea de care vorbeam,perceputa de elevi,conform explicatiilor lor,ca le-ar fi greu ,fara calculator ,ca fiind granita pe care ei nu o pot trece ,datorita faptului ca s-au obisnuit cu calculatorul.Intre sursele de informatii din anii 1950-1970 si starea de greu pe care o resimt elevii daca nu ar avea acces la calculator ,exista nu numai un raport de interdependenta in sensul ca starea de greu este generata de insasi aceasta intoarcere ,dar se poate vorbi si despre o stare de dependenta ,in sens adictiv,numai daca ne gandim la faptul ca starea de greu,fiind conditionata de imprejurarea anilor 1950-1970 genereaza circumstante care nu pot fi satisfacute,astfel incat starea de greu sa nu mai existe,decat in contextul anilor nostri.Cu alte cuvinte dependenta de care vorbesc ,este una contextuala,ce tine de contextul anilor nostri.,caci acum in scolile romanesti exista acces la calculator ,dar in anii 1950-1970 nu,dependenta ,care ia nastere in moduri diferite,unele dintre ele incercand sa le prezint in acest documentar.Prin intrebarea numarul 6,am vrut sa aflu daca situatia adictiva ,isi spune cuvantul in mod practic,descoperind ca,luand in calcul ,datele din chestionar,procentul cel mai mare,se indreapta spre alegerea calculatorului ,in defavoarea colectiei de carti.Acest lucru este ingrijorator daca ne referim la raportarea lui la situatia adictiva.Elevii prefera sa aleaga calculatorul,nu cartile si trebuie sa recunoastem ca fac aceasta alegere ,de cele mai multe ori,nu din ideea de a avea o sursa de informatie mai ampla ,ci in ideea de a se delecta cu jocuri oferite de el,messenger,etc.Odata recunoscut acest fapt ,trebuie sa recunoastem si pericolul acestei alegeri si anume,adictia.Ca un exemplu graitor in acest sens ,putem enumera dependenta de diverse jocuri,messenger,etc.Prin intrebarea numarul 7,pare ca vreau sa spun totul despre situatia adictiva,anume,ca daca ne petrecem un numar de ore la calculator,mai mult de 5,cu jocuri,messenger,etc,deja ne confruntam cu adictia,lasand la o parte situatiile cand serviciul ne cere sa stam in fata calculatorul chiar 8-10 ore.Observam ca limita decare vorbeam la inceputul studiului,,pentru a separa situatia adictiva de una normala,deja nu mai este trasata de unii subiecti.Acest fapt a devenit realitatea zilelor noastre in randul elevilor,in genere,constituind un motiv de ingrijorare ,caci ca orice situatie adictiva,are un efect negativ distructiv din punct de vedere al igienei mentale,cat si ca mod de gestionare a timpului liber.E drept ,acest studiu comparativ,este o nota a problematicilor 1-5 ridicate de chestionar ,6-7 reprezentand o modalitate de a afla daca ne confruntam sau nu cu adictia.corinuta.

1 comment:

  1. Interesant articolul dumneavoastra:)
    Am scris si eu ceva despre "Influenta calculatorului si televizorului asupra copilului " aici

    ReplyDelete